lördag 27 december 2008

Mellandagsblogg

God fortsättning på julen

Det tar sin tid att fira jul. Därför har det inte blivit så många rader här på ett tag. Men att sticka har jag hunnit med, och det är ju faktiskt det viktigaste. Och jag har läst en massa bloggar, det verkar som om julen varit god i de flesta stugor. Skönt.

Nu när klapparna är öppnade kan jag visa vad som fanns i en del paket.
I äldsta sonens paket fanns de här vantarna. De är stickade i Lovikkagarnstickor nummer 6 och tvättade i 40° i maskin, så de är riktigt tjocka. Hoppas de kan värma en frusen, utvandrad skåning i det kalla Stockholm. Mönstret är efter eget gottfinnande men Lovikkainspirerat och med broderade initialer.
I ett paket till dotterns kompis låg de här. Det är fiskvantarna 'Fisherman's Friend' i Jorid Linviks design som jag snabbstickade veckan före jul. Jag är väldigt förtjust i Jorids mönster och detta är inget undantag. Jag tycker att det är jättefint. Garnet jag använde är Visjögarn från Östergötlands ullspinneri i färgerna lime och marin. Också det är ett av mina favoriter. (Färgen på bilden är nog mera gul än i verkligheten.)
Till sist vill jag gärna visa den färdiga Kalenderstickningen från Johanna Wallin. Min halsduk är stickad i Drops Alpaca, mjukt och skönt. Jag tycker att den här kalendern var precis lagom ambitiös för mej. Och de sista ledtrådarna var små vilket gjorde att det var möjligt att bli färdig till julafton. Tack Johanna för en trevlig stunds stickning varje dag under advent!

Nu börjar jag otroligt nog att bli hungrig, så det får vara nog med bloggning för den här gången. Lite tomtegröt skulle smaka bra!

1 kommentar:

Samtal från min trädgård sa...

vilka fina saker! Kanske man ska vara med med kalenderstickning nästa år? God fortsättning.