lördag 18 oktober 2008

Är superwash superbra?

Snigelvante nummer ett är färdig. Mönstret kommer från Knitters Book of Yarn, en bok som jag använder mycket för tillfället. Garnet är Lanett Superwash från Sandnes garn.
Jag har blivit alltmera kritisk när det gäller garnval. Just superwashbehandlade garner har jag på senare tid blivit mer avogt inställd till. Det är visserligen praktiskt att kunna tvätta de stickade plaggen i tvättmaskin, men man förlorar samtidigt en del av ullens speciella egenskaper. Ullplagg behöver ju inte tvättas så ofta. Att ullgarnet filtar sej är ju i många fall användbart. Dessutom känns det mera naturligt och ursprungligt att arbeta med ett garn som inte är så behandlat. Jag vet inte säkert, men även ur miljösynpunkt bör ett mindre processat garn vara bättre. Det vore intressant att höra om någon mer har funderat på detta.

2 kommentarer:

Susanne sa...

Jag har inte funderat på det men kanske borde göra det. I vilket fall som helst så är vanten jättefin!

Monica Hansen sa...

Jag har ockstå tänkt mycket och tycker superwash är bra till kläder som slits och blir mycket smutsiga.. barnkläder, sockar, hundkläder och som inte kanske ska hålla i tio år..

men till vantar till mig själv vill jag ha bra ull som håller värmen bättre och inte slits ut så fort...

men sockar i superwash blir lättare noppiga och tappar formen fortare än rena ullsockar och så var det ju det där med miljön då..