fredag 9 maj 2008

Första dopparedagen

När jag var liten var det tradition att man skulle ha badat i havet senast första maj. 'Havet' hette då Öresund och det var en ganska långgrund kust, där vattnet fort blev varmt på våren. Nu heter mitt hav Östersjön. Här är inte samma goda förhållanden om man gillar ljumma bad. Tvärtom. Men i dag blev det ändå premiär. Det har ju varit varmt så länge nu och temperaturen i vattnet har segat sej över 10°-strecket. Det blev inget långt dopp, men det var skönt - speciellt efteråt.
Ända sedan i höstas har det stått en korg med vackert rött garn på pianot (Drops Alpaca, färg 3650). Nästan lika länge har jag tittat lite extra på det här mönstret, (insvängd Drops kofta). Men mönstret är inte precis så som jag önskade. Men efter att ha läst Knitting Dailies' serie om waist shaping kom jag loss. Koftan kommer att bli en bit längre än orginalet, den kommer att knäppas ned till midjan och den kommer att vara figurformad. Dessutom stickar jag hela bålen i ett stycke. Snart är jag uppe vid halsringningen. Jag har inte riktigt bestämt hur den ska bli. Jag får sticka lite sakta så att jag hinner tänka efter.

1 kommentar:

stickkatten sa...

Oj ett dopp här ligger isen fortfarande vid vårt badställe men den mesta snön är nu borta. Har börjat kratta lite där det torkat upp. Hoppas vi får se en bild på färdiga koftan.
Mona