tisdag 8 februari 2022

Tre par sockor

 I dag blev det inget stickkafé, mannen testade positivt, och då vill jag inte utsätta någon för risken att jag skulle smitta. Så det blir lite sockprat på bloggen i stället.

Först är två par strumpor, stickade i två av mina favoritgarner. Det övre paret är stickade i Mondime från Retrosaria. Detta är det garn jag gillar bäst när det gäller strumpgarner av 100% ull. Jag har stickat flera par till mej själv, och jag tycker att de håller lika bra som flera av garnerna med polyamid. De är jättesköna att ha på sej dessutom. 

Undre paret är av ett garn med polyamid: Signature 4 play från West Yorkshire spinners. Garnet innehåller 35% bluefaced Leicester ull och 25% polyamid. Detta garn använder jag gärna till strumpor som ska ges bort. Jag gillar hur de känns och det finns många färger. Speciellt roligt att man hämtat inspiration från fågelvärlden. Den här färgen heter 'Blue Tit', alltså blåmes. På etiketten rekommenderas stickor 3,25 mm. Det tycker jag är alldeles för grovt till strumpor, så jag har använt 2,5 mm.

Här är ett par sockor i et garn som överraskade mej positivt. Socki från Adlibris. Med tanke på det låga priset hade jag förväntat mej ett sämre garn. Nu har jag förvisso inte provat hur slitstarkt det är, men det känns trevligt att sticka med. Om man inte står ut med sockor som inte är likadana är det inget bra val, eftersom hela nystat är en rapport. Sockorna är stickade på 3,0 mm stickor, 48 maskor.


Alla sockorna är stickade efter samma 'recept'. Nerifrån och upp, med Fish-Lips-Kiss-Heel. Denna häl gör att man undviker hål när man stickar hälen. Och hälen stickas i ett, utan att man behöver skarva garnet. För min fot passar denna häl bra, men har man hög vrist kan det bli trångt över densamma. Då passar modellen med hällapp och kil bättre.

2 kommentarer:

Heidi sa...

Jag gillar dina garnrecensioner! Att du tar upp både vad de består av, hur de känns att ha på sig, och hållbarheten.

Hoppas din man har kryat på sig nu:)

Anonym sa...

Jag skulle vilja ha tag på någon på garnhumlan. Hittar ingen adress.