söndag 7 januari 2018

Jag gillar ullbyxor

Paula är på en välbehövlig semester i Ostasien och jag försöker komma tillbaka till någorlunda regelbundna bloggvanor. Det har ju varit lite si och så med detta under hösten. Kommer även att försöka använda instagram, eftersom jag har förstått att det händer mycket där. Vi får se hur allt utvecklas i framtiden.

Mycket ull har det i alla fall varit under hösten och en hel del stickat har det också blivit. Mycket av det är redan bortgivet, eller i någon låda eller hög. Jag märker att det är dumt att inte ha dokumenterat det som jag har gjort. Jag kommer inte att gå tillbaka och uppdatera, men några projekt kanske dyker upp här vad tiden lider.

Idag är det en underbar dag här på Söderslätt. Allt är stilla, solen skiner och ingen vind. Det är lite frost i gräset så att det knastrar när man går.


Här är ett projekt som just passerat kvalitetskontrollen. De här byxorna i storlek 1 - 1,5 år har inte velat bli helt klara. Det är lite av ett restgarnsprojekt, där jag använt små nystan, som blivit över. Jag har övat på att sy på det stickade, och för första gången är jag nöjd med resultatet. Nu hoppas jag bara att mottagaren hinner använda dem innan han vuxit ur dem.

Mönstret är en blandning av flera olika. Jag gillar den breda ribbstickade mudden med dragsko och att det ribbade fortsätter ner på benets utsida. Det förlänger den tid barnet kan använda byxorna. Jag har gjort sex förkortade varv på bakstycket för passformens skull.

Jag har använt stickor 3,75 mm och garnet är olika merinogarner 200 m/100 g.

2 kommentarer:

Heidi sa...

Visst är det konstigt, några minusgrader, lite sol och lite frost och så känns det som vinter:)

Hur man anpassar det man stickar är alltid spännande läsning. Jag håller tummarna för din plan att förändringarna skall ge en längre livslängd för de fina byxorna:)

Garnhumlan sa...

Jag håller också mina tummar. Det är inte så lätt när man inte kan prova.