onsdag 25 januari 2017

Nummer två

Jag har de senaste dagarna städat bland mina textila attiraljer och gjort en del förbluffande upptäckter. Till exempel att jag har ett 70-tal sockpar liggande. De var på en del olika ställen i huset, då verkade de inte vara så många, men när jag samlade i hop dem fyllde de en stor plastlåda. Mannen kommenterade och sa att jag behöver inte sticka flera sockor i hela mitt liv. Vilka tråkiga framtidsutsikter, så kan vi inte ha det!


Man ska alltid ha ett par strumpor på stickorna för att må bra. Så det är bara att inse – det kommer att bli fler par.

Här kommer det senaste paret. I ett av mina absoluta favoritgarner från Opal. Opalgarner är vackra, inte de mjukaste, men väldigt hållbara och lättstickade. Detta är ett par i 6-trådigt garn som heter Mausi, i serien 'Regnskog 12'. Nystanen är på 150 gram och 420 m. 75% ull och 25% polyamid. Jag har stickat med stickor 3 mm.


Det här paret är till min man som har storlek 41 - 42. De är stickade från tån och har en fishlipskissheel-häl. De har en ribbstickning 3 räta, 1 avig, och resåren är 1 + 1 ribb och avslutas med en tubular bind off. Jag hade 56 maskor och stickade efter mitt eget huvud.
Dessutom värt att notera: Randningen stämmer perfekt. Normalt bryr jag mig inte om sådant, men när det gäller sockor i flerfärgade garner har det blivit något av en sport att få det att stämma.

2 kommentarer:

Karin Petersen sa...

Jag håller nästan med mannen om att du inte behöver sticka fler! Men å andra sidan föstår jag det där om värdet för en stickerska att sticka fler....... Det finns många frusna som kan ha glädje av varma strumpor.
Karin

Garnhumlan sa...

Jag tror inte att jag kan sluta. Men som du säger så finns det många frusna fötter i vårt land.