onsdag 9 mars 2016

Lilla loppan

I dag har jag känt att våren är på väg. Vintergäck, snödroppar och krokus lyser så fint i solen. I morse sjöng staren i asken och tranorna ropade ut att nu är de på väg igen. Det är lika fantastiskt varje gång!


Tänkte att jag skulle berätta om den här koftan, som varit klar ett tag. Koftan heter Barnelopper och jag har stickat den som en del i min ambition att använda garn från lagret. Tvärt emot det som är brukligt med norska tröjor, stickas den här koftan uppifrån och ner. De små prickarna som kallas lus när man stickar nerifrån blir då upp och ner vända. Därför kallas de loppor. 
Storleken som jag gjorde är tre år så den är alltför stor ännu till Gullungen.


Koftan stickas i ett stycke och klipps upp framtill. Jag virkade smygmaskor uppifrån och ner för att stabilisera maskorna innan jag klippte. Saga är gärna med och övervakar där det händer något.


Damerna i Nördic knitting pratade om att sticka och klippa här. På deras blogg finns förutom podcasten flera bra länkar till sidor som har med detta att göra.


För att dölja klippkanten använde jag ett vävt band.


Knapparna har jag köpt på Stoff och Stil.

Garnet jag stickat med är lite blandat. Känt och okänt. Den ljusa färgen och en del av färgerna är Rauma finull. Det röda garnet har legat på lager sedan 70-talet, när jag stickade Binge. Jag kommer inte ihåg vad det heter. Det var ganska tunt och jag har hållit det dubbelt. Tyvärr upptäckte jag att garnet har överskottfärg. När jag tvättade koftan blev vattnet rött och de ljusa partierna blev svagt rosa. Jag tror inte att det syns så mycket.

Det här var riktigt rolig stickning. Jag gillar beskrivningen, som är lagom detaljerad för att man ska förstå. 

5 kommentarer:

Heidi sa...

Så fin!! och jag tycker att det blir extra fint när man syr dit ett band där man har klippt upp det stickade!

Garnhumlan sa...

Jag är nöjd. Och visst blir det fint med ett vävt band.

frisky frog sa...

Superfin! Färgerna är sååå fina och knapparna är pricken över iet. =)

Garnhumlan sa...

Tack Grodan. Kul att du gillar den.

Karin Petersen sa...

Åh så fin koftan blev!!!! Vilket arbete du har gjort!