tisdag 15 oktober 2013

Grönt är färgen för dagen


I dag är jag ledig och hemma. Jag har rensat lite i garnförrådet och Humle har hjälpt till att nysta garn. Vädret är ovanligt nätt och stilla för att vara i oktober, så vi har varit på promenad, jag och hundarna.


Det råder ingen tvekan om vilken färg som är min favorit. Jag gillar grönt!
De här plaggen var från början inte tänkta ihop, men blev fina tillsammans. Jag har väntat på tillfället, när jag skulle få hjälp att ta bilder, men då får jag vänta. Så idag blev det dags att ta bilder själv.


Mössan är efter ett mönster från Drops. Jag har stickat den stora storleken, och den passar bra på mitt ganska stora huvud..... Garnet är Drops delight och beige strumpgarn från Opal. Jag tycker att mössan blev skön och okliig, men jag vet att det finns en del som tycker att delight kliar.


Sjalen är jag så nöjd med. Den har legat oblockad en tid, men senaste stickegillet tog jag den med och visade hur mycket det gör för utseendet när man spänner ut en sjal. 

Mönstret är Dendrology shawl av verybusymonkey. Jag har tidigare stickat efter hennes beskrivningar och gillar resultatet. Den här sjalen ar lagom i storleken för att ha kring halsen, den är vacker och har en bra form. Jag tycker också om att den är rätstickad och ganska enkel.


Garnet är Tee-tee elegant och gör den här modellen rättvisa, tycker jag. Jag har stickat med dubbelt garn.

Nu står det en valp och drari benet och vill leka. Det blir inga långa pauser än så länge.

Ha det bra!

6 kommentarer:

Tina sa...

Så fint du har stickat! jag håller på att leta efter ett mönster på en flerfärgsstickad mössa och jag tror att din är finast hittills.
Håller med dig om att grönt är bästa färgen.

torirot sa...

For en nydelig lue!!

Melody and M.E sa...

jag tycker det är så fint med mönsterstickade mössor och din är ljuvlig! Tyvärr kan jag inte ha mössa, jag tycker det kliar och sticker i hela huvudet!
Mina barnbarn vill heller inte ha stickade mössor, så nu kommer jag inte att sticka flera!
Varmt och skönt i luften även idag men tjock dimma från havet här!
Kram M.E

Mia stickar sa...

Gillar också grönt och har påbörjat ett grönt projekt! Önskar att jag passade i mössa, din var så fin, sjalen också för den delen!

Rosenvante sa...

Väldigt vackra saker du gjort och färgerna är så milda och fina.
Nu undrar jag bara har du fler hundar?
Så ska jag berätta att Bella dog ut ett helt nystan på morgonen och jag blev inte ens sur, skrattade bara åt henne och plockade upp det. Vem kan bli arg på en valp?

heidi sa...

både sjalen och mössan ser jättefina ut! och dom får mig att bli sugen på att sticka mig en grön sjal jag med:)