lördag 16 mars 2013

Betydelsen av 0,25 mm


Förra helgen hade jag bråttom att få mina pulsvärmare färdiga. Jag hittade inte rätt stickor i hastigheten. Tänkte att vad gör väl ynka 0,25 mm för skillnad, och satte i gång att sticka med stickor 2,5 i stället för 2,25 som det skulle vara. Och som jag även stickat den första i paret med. När jag var färdig och skulle prova kändes det inte rätt.


Jag tog fram den första och jämförde....


På den här bilden ser man skillnaden i storlek på maskorna. 2,5 mm till vänster och 2,25 mm till höger.

I många lägen kanske det inte spelar så stor roll. I det här fallet är det stor skillnad på hur pulsvärmaren känns på handen. Den som är stickad på de tunnare stickorna känns mycket gedignare och skönare.

Jag skriver detta för jag hör ofta att det inte betyder så mycket med kvartstorlekar på stickor. Många garnbutiker har bara halva och hela millimeter-storlekar. 

När det gäller stickstorlekar upp till 3,5 mm spelar det roll med 0,25 mm hit eller dit!

Nog om detta.
En av mina absoluta favoritbloggar är A's almanakk. En norsk blogg som jag rekommenderar varmt.
Jag hämtar många idéer och mycket inspiration därifrån. En av hennes senaste genidrag är att blanda en tråd Fabel och en tråd Kid-silk. Resultatet blir ljuvligt mjukt och gott. Och färgerna blir behagligt dämpade.


Jag gjorde som Anne och stickade en Ambitus. En tråd Fabel och en tråd Kid-silk.

När jag var liten försökte min mamma ofta trä på mig en fuskpolo för att jag inte skulle få ont i halsen. Jag tyckte att det kliade och var obehagligt och jag brukade ta av den så fort jag var utom synhåll. Men den här har jag verkligen trivts med. Lagom på alla sätt och skön nu när vårvindarna viner.

3 kommentarer:

disa sa...

Jag håller helt med dig, halvstorlekar gör stor skillnad!!
Vilken underbart fin fuskpolo!! =)

Melody and M.E sa...

Jag gjorde samma misstag, stickade ett par babybyxor med lite för tunna stickor och de blev inte alls så bra som jag hade hoppats.
Tack för bloggtipset! Ska genast klicka mig dit!
Det närmaste dygnet blir det väl att hålla sig inne så mycket som möjligt, klass 2 varning och hot om snöstorm!
Kram
Melodys matte

ANNEPÅLANDET sa...

Oj, det var stor forskjell med en kvartstørrelse!
Jeg er blant de som har trodd at en kvartstørrelse ikke spiller noen rolle - jeg bruker alltid 2,5 til alle "tynne" prosjekter. Har aldri sett kvartstørresler i noen norsk garnbutikk, men heldigvis har vi jo nettet. Dette må testes ut nærmere!

Fin polo (eller "hals" som jeg sier)! Jeg er veldig fornøyd med min - tett og varm og veldig fin når man går tur med hunden i all slag vær og vind. Det er faktisk ett av de ullplaggene jeg har brukt mest i vinter.

Ha en riktig fin helg - og påske!