tisdag 6 november 2012

Man kan ju ändra sig....



Förut har jag varit lite skeptiskt inställd till Drops Karisma. Jag gillar inte superwash, jag tycker att det är an onödig behandling som tar bort en del av de egenskaper som ullen har, och att det tar resurser att åstadkomma detta.  




Men nu har jag upptäckt att garnet fungerar bra till vantar. Så nu experimenterar jag lite med masktäthet och antal maskor. Mitt förra par blev lite små, så nu valde jag att utgå från ett av Drops egna mönster för att få det bra. Här är den första vanten klar. Jag återkommer när jag är klar med båda vantarna.





I går när jag gick till vävstugan tog jag några bilder med mobilen.


Grannens betor ligger och väntar på att köras till sockerfabriken. Så länge temperaturen håller sig över noll kan de ligga så här öppet. När det blir frostgrader täcker man betorna med halm. Här blir det många kilo socker!



Kyrkan ligger mitt i byn. Den är från 1100-talet, men ombyggd flera gånger.




1 kommentar:

Anonym sa...

Vacker bild på betorna och lycka till med masktätheten!