söndag 30 september 2012

Ibland väver jag


Jag tycker mycket om att väva. Som tur är har jag tillgång till en jättebra vävstuga, där vi träffas en gång i veckan. Just nu har det blivit mycket vävning. 

En matta till son nummer två. Det ska bli en ganska lång matta till hans kök. Jag slår in trasor av gamla påslakan och delar av med ränder av mattvarp. Tekniken är kypert och i ränderna är det tuskaft.



När man väver får man vara ute i god tid om man ska planer för något speciellt. Jul till exempel. Det här ska bli små löpare som vi ska sälja på vår julmarknad. Varpen är i cottolin. Här slår jag in med cottolin i olika röda nyanser och halm. Mönstret kallas sippa efter de små blommorna. 
Halmen är sommarråg. Den skördas kring midsommar innan axen är mogna. Efter att den sedan fått torka rensar man den. Innan man använder halmen för att väva med den låter man den blötas i vatten, då går den inte sönder när man hanterar den.



1 kommentar:

Mia stickar sa...

Det är nog 25 år sedan jag vävde sist. Att väva in halm har jag aldrig sett. Råg finns heller inte här uppe det går bara att odla korn och havre. Men det ser ut att bli vackert!