fredag 30 oktober 2009

Fågelvantar och ett nytt projekt

Det har varit en underbar höstdag med sol och lite vind. Höstens färger glöder från buskar och träd. Jag har passat på att fotografera.

Jag blev så inspirerad av Garntrollets fina vantar med fågelmotiv (ravelry), att jag blev tvungen att göra ett par likadana.


Visst blev de fina! Jag har stickat mina i Tunagarn. Jag vet inte vilka färgnummer, tyvärr.
Strumpstickor 3 mm, och 60 maskor passar min hand perfekt.

Vi hade omröstning i familjen om vilka fågelarter som är med på vanten. Resultatet blev, uppifrån och ner; kråka, lammgam (!?!), rödhake och gärdsmyg. Jag kan gå med på mycket, men gränsen går nog vid lammgamen. För mej är det i stället en taltrast.

Jag har börjat på ett nytt projekt. Tangled Yoke Cardigan från Interweave Knits. Jag är nyfiken på hur det fungerar med oket som har korta varv och dessutom ytmönster. Så där kommer jag att följa mönstret. För övrigt tänker jag göra koftan längre och vidare än som anges i beskrivningen.


Jag stickar i Rowan Felted Tweed. En nybliven favorit. Jag återkommer med rapport och bilder när koftan börjar ta form.

Kul med era kommentarer till inlägget om herrtröjan. Tack så mycket!

Ha en skön Allhelgonahelg!

4 kommentarer:

Garntrollet sa...

Åh, vad fina de är! Jag har inte hunnit ut och fotograferat min än.

Jag tror att det är uppifrån - ner: råka, sädesärla, rödhake och längst ner gärdsmyg. Lammgam..? Jag läste idag att albatrossen kan bli 3,70 cm i vingspann! Hu, så stor, till och med den största av alla fåglar. Inget man vill få i huvudet! :-)

Ha en trevlig helg.

Unknown sa...

Jeg synes du har mye fint på bloggen din og har lagt meg til som følger. Flotte vanter med fuglemotiv. :-)

teresa sa...

Åh, fågelvantarna är SÅ fina!! Jag ska sticka dem snart.

Katrina sa...

Oj, otroligt snygga vantar! :)