tisdag 17 februari 2009

Skånevinter

Inte så tjockt med snö, men väldigt vackert. Och hundtassarna blir bara lite våta när vi varit ute. Inte leriga som de annars brukar bli...
Nu har jag repat upp och börjat om.
Min kofta som jag bara hade ärmarna kvar på har stått stilla ett helt år snart. Jag har inte riktigt vetat vad det skulle bli av den.
Samtidigt har jag varit sugen på att sticka 'Coraline' från Ysolda. Mönstret har legat inköpt högst upp i stickkorgen. Men jag har inte kunnat bestämma mej för vilket garn jag skulle använda. Så jag repade upp och fick sex hekto Drops Alpaca som kan bli en Coraline. Visserligen stämmer inte tjockleken på garnet, men det var inte så svårt att räkna om och jag tror att det lite tunga fallet hos alpackagarnet passar modellen väl.
Stickor 3.5, så det kommer att ta en stund innan koftan är klar. Men jag är så nyfiken på hur det ska fungera att sticka smocket på oket. Det gör att det går lite snabbare.
Jag är väldigt glad i Ysoldas mönster eftersom jag tycker att modellerna är så välarbetade. Nya och smarta lösningar på olika detaljer. Här, till exempel lyfter man de tre första maskorna på varje varv. Det ger en fastare kant framtill och man behöver ingen infodring.

Inga kommentarer: