måndag 25 mars 2024

Beskrivning till torgvante av handspunnet garn

För många år sedan experimenterade jag med att spinna och färga. Jag var inte jättenöjd med garnet jag gjorde, men jag beslöt mig för att sticka ett par torgvantar. Faktum är att bland mina handstickade vantar är detta de som jag använt mest. Kanske för att jag inte alls behövde vara rädd om dem. De har knölats ner i fickor och påsar, varit med i bilen, i trädgården och på promenader. Därför tyckte jag att det var lite tråkigt att jag nu har tappat den ena av de två. Då var det dags att göra nya.


Eftersom det verkligen bara ska vara något att använda till vardags kunde jag kosta på mig att använda ett annat 'experimentgarn', som jag skrev om i förra inlägget.



Material: 50 gram garn, grovlek ca 230 meter/100 gram. Går så klart lika bra med köpegarn, (garngrupp B).

Stickor: 3 mm till normal damhand. Vill du göra större kan du gå upp till 3,5 mm.

Stickfasthet: 20 maskor/10 cm på stickor 3 mm.


Lägg upp 40 maskor. Välj gärna en uppläggning som inte stramar. Exempelvis 'gammal norsk uppläggning' eller italiensk uppläggning

Sticka runt 2a, 2r i 25 varv.

Sticka 3 varv slätstickning.

Sätt markörer på vardera sidan om två maskor. Ökningar för tummen sker innanför dessa markörer. *flytta markör, öka 1 maska, sticka till nästa markör, öka 1 maska, flytta markör. Sticka varvet ut. Sticka 2 varv*.

Upprepa *-* tills det är 12 maskor mellan markörerna. Sätt de 12 maskorna på en tråd och lägg upp två maskor bakom. 

Sticka 10 varv.

Sticka resår 2a, 2r i 6 varv, eller till önskad längd

Maska av.

Sätt tummens maskor på stickor och plocka upp 4 maskor i tumgreppet.

Sticka 8 varv.

Sticka resår 2a, 2r i 4 varv.

Maska av.

Fäst trådar.

Inga kommentarer: