fredag 14 september 2018

Sparvar och finkar....

av Charlotte Wiking

Nu närmar sej hösten, min favoritårstid. När frukten mognar och luften är klar. Och inte minst är det den tiden när man får ta på sina stickade tröjor och mössor.
Förra veckan stickade jag mej en ny mössa, som jag vill berätta om här.

I våras var min dotter i USA. Med sej hem hade hon en del roliga garner som jag länge önskat. Quince&co är ett amerikanskt varumärke vars garner jag tittat länge på. Det är många vackra tröjor som jag sett uppstickade i deras olika garner. Att sedan garnerna är uppkallade efter fågelarter gör det hela ännu mera lockande för mej.
Så jag blev väldigt glad att få två härvor 'finch' i färgerna 'birds egg' och 'storm'.


Jag hade sedan länge tittat på den här mössan, med det passande namnet 'passerine'. Pilfinkar och gråsparvar är två av mina särskilda favoriter i fågelvärlden, och de tillhör just släktet Passer.

Garnet är helt fantastiskt att sticka med. Det är elastiskt och det är väldigt lätt att sticka jämnt – så länge man håller sej till slätstickning. Jag skulle gärna sticka en hel tröja eller kofta i det här garnet. Men se vad som hände när jag skulle sticka med två färger. 


Det är väldigt långa flotteringar, så jag var tvungen att binda trådarna på baksidan. Jag trodde att ojämnheterna skulle jämna ut sej när jag tvättade mössan. Men icke. Jag var väldigt noga med spänningen när jag stickade, men garnet betedde sej nästan som bomullsgarn när jag försökte blocka det.  
Jag tycker inte att detta är ett stort problem, jag är väldigt glad för min nya mössa, men jag kan inte låta bli att fundera på hur jag skulle kunna få tvåfärgsstickningen att se jämnare ut. Någon som har en idé?


Några tankar om beskrivningen, som är på engelska. Klar och tydlig och med ett diagram för sparvarna. Jag lade till en extra fågel och tio maskor, eftersom beskrivningen gav en mössa med 50 cm i omkrets. Det skulle blivit alldeles för litet för mitt stora huvud. 
Jag stickar gärna flera sparvmössor, fast i ett annat garn. 

2 kommentarer:

Heidi sa...

Oj då, det var ju lite oväntat med flotteringarna där.

Mönstret är ju ljuvligt, och när du nu hade ett så ljuvligt garn, och så blir det fel - besvikelsen måste vara monumental:(

Jag har tyvärr inga goda råd att ge. Varken när det gäller flotteringar eller blockning. Jag hade gjort som du gjort med flotteringarna. Funkar inte tvättning och blockning hade jag nog strukit med en fuktig handduk emellan, men jag tror inte det hjälper tyvärr:(

Ledsen att jag inte kan vara till någon hjälp. Men vissa garner är tyvärr lite tråkiga i verkligheten. Jag antar att du surfat runt på Ravelry och läst om andra erfarenhet om garnet. Kanske är det ett garn som gör sig bäst i slätstickning?

Men mössan ser inte helt oäven ut trots allt. Fåglarna är jättesöta:)

Garnhumlan sa...

Tack för ditt utförliga svar. Jag har provat ångstrykjärn också. Fast det vågar jag knappt berätta. Egentligen tycker jag inte att det är någon katastrof. Mössan är fin och passar bra nu på tidig höst och inne under ruggiga vinterdagar. Jag är mest förvånad och överraskad. Skulle vilja veta... Andra har sagt att det passar för stickning med flera färger och det står också på garnets hemsida, men när jag studerar de färdiga resultaten, ser jag att fler haft samma problem som jag.