måndag 27 mars 2017

Garnhumlans ulltankar


Jag var på Symässan i Malmö i fredags och blev väldigt positivt överraskad. I fokus var utan tvekan ull och handfärgade garner. Så inspirerande att se alla dessa fina handfärgade garner där varje garnhärva är helt unik. Det mesta var inte helt oväntat merino eller blue faced leicester, men även en hel del svensk ull fanns. Lite varstans hördes diskussioner om den svenska ullen. Mig veterligen bränns ju den mesta ullen av våra svenska får trots att den utomlands är omtyckt och värderas högt. När intresset här i landet har ökat för vår ull som är väldigt fin och finns allt från väldigt "stickig" till den mjukaste ull som kan användas till babykläder, värmer det en garnhumlas hjärta. Om vi har kommit så långt att ullen t.o.m får så stort utrymme på en mässa är det bara att hålla tummarna för att intresset fortsätter att växa. Garnhumlan gör vad den kan.
Full av inspiration kom jag hem från mässan och var bara tvungen att göra något med detta fantastiska material som både värmer och svalkar och går att använda på så många sätt. 
Det blev ett par pulsvärmare med små får på . Mönstret är från Svarta fåret nr 599. Väldigt enkla att göra. Enligt mönstret ska man sticka fåret enligt ett diagram men jag valde att sticka pulsvärmarna enfärgade där fåret skulle vara och broderade sedan fåret på istället. Nu ska jag fortsätta att sitta här med mina ulltankar och se vad det blir av härnäst.




1 kommentar:

Heidi sa...

Kanske blir svensk ull nästa "grej" i stickvärlden:)

Ibland handlar det om detaljerna - som lammen på halvvantarna - dom är ju helt oemotståndliga!