lördag 21 januari 2017

Minsta storleken

Att spinna är bland det roligaste som finns! På samma sätt som stickningen ger det ro till själen och även vackra garner. Jag har tidigare skrivit om hur fantastiskt det känns att sticka med sitt eget handspunna garn, men det tål att upprepas. Den här gången var det en extra lyxig härva fiber.

Jag är med i en fiberklubb som Hilltop cloud håller i. Man får 100 gram fiber i brevlådan varje månad, tillsammans med ett brev med information om historien bakom månadens fiber. 

Fördelen med klubben är, att man får fiber som man kanske aldrig hade köpt på egen hand, men som man lär känna genom klubben. Man kan se hur andra spinner och man kan få direkta råd genom att gå in på Hilltop clouds ravelry-grupp. Sedan finns det ju en baksida, det är inte alltid som jag tycker om färgen på fibern, men man kan ju ge bort...


Denna fiber är Beatrix Potter, som består av; 25% BFL, 25% Polwarth, 12.5% Baby Camel, 37.5% Merino. Helt underbar att spinna och väldigt mjukt. Jag fick drygt 300 meter tvåtrådigt garn.


Ett bra garn att sticka en liten kofta till nästa barnbarn som anmält sin ankomst till i början av april. Jag har stickat Playdate, som är ett betalmönster på Ravelry. Beskrivningen är mycket bra och innehåller många storlekar, från nyfödd till 4 XL. Så jag tror inte att detta var den sista Playdate jag stickar. 


Till en så här liten kofta går det inte åt så mycket garn. Jag har en del kvar av nystat. Räcker nog inte till en mössa, men kanske till ett par små sockor.

3 kommentarer:

Katrina sa...

Det är helt fascinerande för mig att få till så fint garn av ullen, jag gillar att läsa dina inlägg om det ämnet. Supergullig kofta också!

Garnhumlan sa...

Tack Katrina! Det är faktiskt en ny värld som öppnar sig – spinnarvärlden!

Karin Petersen sa...

Åh så fin kofta till nästa lilla barnbarn! Härligt att ha gjort den av egenspunnet garn! Jag är så imponerad! Jag fattar inte att nya barnbarnet är så nära i antågande! Jag tyckte att det var nyss du fick reda på det och var så exalterad att du fick gå hem från vävstugan..........!
Kram på dig. Karin