tisdag 27 september 2016

Aisling och Sebago

Sommaren fortsätter, trots att vi närmar oss slutet på september. Ute i trädgården är det snustorrt, det är länge sedan det kom regn nu. Det enda som räddar situationen är daggen, som faller rikligt under natten. Sockerbetorna börjar skördas, och man hör det dova mullret av betor som lastas.


I förförra inlägget hade jag en liten hög med barnkläder, som jag lovade återkomma till. Här är nummer två i högen. En tunika i ull, som bör passa perfekt som förstärkning nu på hösten. Det var dottern som tipsade mig om modellen, Sebago Cove. Perfekt om man, som många av oss inbitna stickare, har restgarner i mellangrovlek. Jag gillar raglanskärningen och den fina avslutningen nertill extra mycket. 

Garnet jag använde är Cascade wool, ett av mina favoritgarner.  Men jag tror att modellen skulle bli väldigt fin i en ull-bomull-blandning också.
Det här är ett betalmönster på Ravelry, och jag tycker det är väl värt pengarna. Fem storlekar från 2 till 10 år, välskrivet och lätt att sticka. Det är även lätt att variera beskrivningen så att man får en klänning eller sticka en längre ärm. Rekommenderas!


Just nu stickar jag på Aisling, som är en vacker sjal i sockgarnstjocklek. Jag har valt att sticka min i merinoull, som just nu säljs billigt hos Drops. Jag har färgat garnerna själv. Det rosa-bruna är färgat med syrafärger och det gula med kaffesump och te. Färgerna får ett helt annat liv och blir roligare att arbeta med när man färgar själv jämfört med att köpa färdigt.




3 kommentarer:

Katrina sa...

Tack för tipset! :-)

Katrina sa...

Tack för tipset! :-)

Cecilia sa...

Jag har inte alls varit lockad av att färga själv och så blev det ändå så att jag provade på syrafärger...och det blir nog mera, så småningom!
Jo, min nyfådda ull är pälsull, åh, så len och glansig! Jag jämför med texel/suffolk som jag också fått, tänk att det kan vara så olika!