torsdag 1 december 2011

Nöten är knäckt!


 I flera år har jag försökt att få till det här med näverstickning fram och tillbaka utan att lyckas. Jag har läst på nätet och i böcker och frågat andra stickare men ändå inte blivit klokare. Men häromdagen träffade jag av en slump en dam som visste och nu är jag på gång. Jättekul att lära något nytt! Nu drömmer jag om nya näverprojekt medan jag stickar på den här sjalen - bara en ruta till.



Kaunigarn och stickor 3,5 mm. Jag har inte provat Kauni förut, bara tyckt att det är vackert men lite stickigt. Nu får det chansen. Det är trevligt att sticka med, hoppas att det blir lite mjukare efter tvätt!


Tur man har ett roligt stickprojekt att syssla med, för ut längtar jag inte. Grått, blåsigt och fuktigt. Typisk skåne-vinter med andra ord.

4 kommentarer:

Rosenvante sa...

Jag läste på nån blogg och tyckte det lät enkelt, men så är det alltså inte. Tycker också att det är så fint och just det där uttrycket, bara en ruta till är väl slående för den stickningen.
Brr, vi har jätteblåsigt här också nu.

englundskan sa...

Ja det där slet jag också med en hel kväll enda tills en textilstudent sa Skit i instruktionen gör som du tror att det ska vara. Det funkade. Sedan skulle jag lära en väninna och då ritade jag en skiss i vilken ordning man skulle jobba och var man skulle lägga upp nya maskor och hur man ska sticka ihop med föregåede ruta. Det gick mycket bättre än beskrivningen för den är jättekrånglig.

Garntrollet sa...

Supersnyggt! En av mina första stickningar (när jag började sticka som vuxen) var "rut-stickning". En Lady Eleanor Stole. Jag tyckte att det var ganska enkelt... när jag väl fattat. Japp, Kauni blir mjukare efter tvätt, i alla fall de Kauninystan jag har stickat med.

Pysselfarmor sa...

Visst är det roligt när man hittar "nyckeln" oavsett vad det är man håller på att lära sig. Trägen vinner!
Ha en skön helg.