måndag 12 december 2011

Färdiga sockor


Högen med färdiga, men ännu ej bloggade saker växer stadigt. Till detta finns det två orsaker. Man bloggar inte sån't som ska bli julklappar, om man tror att julklappsmottagaren kanske är bloggläsare. Och bristen på dagsljus. I dag försökte jag fotografera lite mitt på dagen, men resultatet blev sådär. De här sockarna var det som lyckades bäst.




Mönstret är mitt vanliga. Stickade från tån och upp. 44 maskor till ca storlek 39. Den här gången med timglashäl och resårstickade hela vägen, 3 räta 1 avig. Avslutningskant två varv slätstickning i det grå garnet, 3 varv resår 1 + 1 i det rosa. Maska av.
Garnet: Alpaca Sport från Viking garn. Ett garn jag gillar till något tunnare raggsockar. Eftersom det är alpacka är det lika varmt som ett par grova sockar men lite smidigare i skor eller stövlar.
Strumpstickor 3 mm, korta Knit Pro i trä, mina favoriter.

Enkla och sköna sockar. Det är konstigt - ju mera jag stickar, desto mera uppskattar jag det enkla och traditionella.

I morgon är det Lucia. Nu ska vi baka lussekatter. Mannen är redan i köket och fixar med degen och det doftar ljuvligt av saffran. 
Ha en mysig Lucia!


4 kommentarer:

ANNEPÅLANDET sa...

Koselige sokker! Jeg er helt enig - jo mer man strikker, jo bedre setter man pris på det enkle og rene. Enkle sokker for eksempel, det fungerer best i bruk.
Ha en finfin Lucia!

Rosenvante sa...

Satt o tittade o tittade på kanten, tyckte det såg ut som du gjort nått extra där och så läste jag mönstret du skrev, men det är ju bara vanligt och så ser det ut som nått spetsaktigt, det var fint gjort. Jag gillar resårsockor, de sitter ordentligt på foten.
Jisses, fick en spark, lucia i morgon, jag vet ju men fattar ändå inte.

Mia stickar sa...

Fina sockar! Stickar också nu med knitpros korta stickor och gillar dom skarpt!

The Willow Fairy sa...

Gillar också enkla sockar mera - varierar garnet istället - finns så många roliga garner som inte passar med mönster...

Gott nytt år.