lördag 8 oktober 2011

Idag väver jag och stickar fingervantar


Tvåa på rolighetsskalan (efter stickningen), kommer vävningen. Vi, tanter i byn, har en vävstuga i byskolans källare där allehanda skapelser blir till. Nu har efter långa förberedelser fått fart på min vävstol. Ett överkast ska det bli. Tekniken är hålkrus och tuskaft och inslaget är bomullsgarn och torrspunnet lingarn. Kul!



Jag gillar egentligen tumvantar mest - eller possavanta som vi säger här i min landsända. Men i min kampanj för att bli av med gamla garner i mystiska färger har jag gett mej på fingervantsstickning.


 


För att ge det hela lite nyhetens behag köpte jag vantstickor för att ha när jag stickar fingrarna. Kanske går det lite lättare att sticka med de korta stickorna, men den stora fördelen tycker jag är att man slipper pyssla med att dra in trådändar medan en finger väntar på att bli stickad. Jag stickar över maskorna på två korta stickor som inte är i vägen medan jag stickar på resten.

3 kommentarer:

disa sa...

Åh, så fint! Jag har inte varit på vävstugan och vävt på över ett år nu och det riktigt kliar i fingrarna. Filurar på om jag ska försöka få tid till det. Det är ju så ROLIGT! =)

teresa sa...

Gillade dina fina sockor i förra inlägget.
Och vad kul det låter att väva, det har jag saknad
t sen jag testade på högstadiet. Fint blir det också.
Och vad smart med de små fingervantsstickorna, sådana visste jag inte fanns. Så mkt enklare det måste bli att sticka fingrar då!

Mia stickar sa...

JAg har nog inte vvt på 20 år men kul var det! Jag gillar fingervantar men jag har aldrig provat med korta stickor, vore nog en ide! Jag brukar sätta över de masker jag inte använder på säkerhetsnålar.