lördag 15 oktober 2011

Hösten är här(lig)!



Det fantastiska höstvädret fortsätter med hög luft, sol och nästan ingen vind. Sommarblommorna börjar trots allt sjunga på sista versen, så det var dags att förnya trappkrukans innehåll



Tack för snälla kommentarer om koftan i förra inlägget. Det är så väldigt roligt!
Jag tror att jag följer råden och låter halsringningen vara oförändrad tills vidare. Och så fick jag ju tips om att sticka en sjal, något som jag genast anammade. Laddade ner den här beskrivningen, Sugared Violets. Nu ska jag bara klura en stund på ett bra garnval.




Fingervantarna som jag presenterade för en tid sedan är färdiga nu. Ja, det blev till och med två par. Med inspiration från en klädkatalog. Men roligare att göra egna.

Mönster: Högst ordinär beskrivning för fingervantar. Några noteringar för mitt eget minne. Lägg upp 40 m. Öka  till tummen 8 m, vart 6:e varv. Tummen istickad över 12 m. 3,5 cm mellan tumme och lillfinger. 4 varv till övriga fingrar.

Garn: Visjö från Östergötlands ullspinneri.

Stickor: 2,5 mm. Premiär för vantstickor till fingrarna, förenklade förvisso något, men känns inte alls nödvändiga.

Ha en riktigt skön helg!

1 kommentar:

Unknown sa...

Så snygga fingervantar - vill du sälja ett par? 073-2229091 /Jane.