onsdag 28 september 2011

Ursocka


Det har blivit ett och annat par sockor stickade i sommar.
Jag är på jakt efter Mitt mönster. Den där modellen som jag kan sticka praktiskt taget i sömnen och som jag vet passar. Så att jag kan ägna mina tankar åt val av garn och utformning.

Det här är första paret ut.



Lifestyle Toe up socks finns som gratismönster på Ravelry.

Det här är en jättebra beskrivning i mitt tycke. 
Stickas från tån och upp. Har blivit en favorit för mej. Gör att man kan prova sockan under arbetets gång och gör det lättare att anpassa skaftets längd till hur mycket garn man har.

Hälen är med förkortade varv. Har tidigare provat flera varianter av den, men alla har varit så komplicerade. Den här varianten är mycket lätt. Prova!




Dessa har 56 maskor. Avslutas med en rätstickad kant i 8 varv. Hela sockan i ribbstickning 3 räta, 1 avig.

Stickor: Mina favoriter Knitpicks strumpstickor nummer 2,5 mm. 15 cm långa.

Garn: Zauberball röd/orange/rödrosa. Trevligt garn att sticka med. Jag gillar de långa partierna i färgningen. (Men hur kommer det sej att jag köpte den här färgen?)




2 kommentarer:

sanna sa...

Tack för länken!

Mia stickar sa...

Tycker dom blev jätteläckra med en färgen!