fredag 20 februari 2009

Garnlycka

I går var det en bra dag. Det kom nämligen paket innehållande garn. TVÅ STYCKEN PAKET! Det ena hade jag nästan hunnit glömma bort, det var nämligen en rest sedan min senaste beställning. I det låg vitt tvåtrådigt Shetlandsgarn från Yll o Tyll. Ska bli vantar så småningom. Shetlandsgarn är en ny favorit. Varför det? Jo för att
  • det är alldeles lagom grovt till vantar när man stickar tvåfärgat från Estland till exempel. Ungefär 70 maskor på stickor nummer 2 till en damvante.
  • det finns i en färgskala som jag gillar, det vill säga lite dämpade, men ändå mättade färger.
  • det är ett riktigt ullgarn med härlig ullkänsla. Inte superwashbehandlat, utan med alla ullens ursprungliga egenskaper.
  • Till sist. Jag samlar på mej olika färger jag gillar eftersom jag drömmer om att sticka en Fair Isle-tröja, och då är det den kvalitéen som gäller.
Det andra paketet var från Garnkorgen. Två nystan Noro Silk Garden gör att jag kan bli färdig med min halsduk. Jag får raska på, så den blir klar innan kylan är borta. Men jag stickar gärna på den. Det är så underbar stickning

Till sist en nyupplagd stickning. Ett försök bara. Säger inte vad det är. Ska tänka efter först…

Inga kommentarer: