onsdag 25 november 2015

Jag har varit i Stockholm

Nu har det gått en tid sedan jag skrev något på bloggen, och tyvärr är jag även efter med att läsa och kommentera andras bloggar, men jag ska ta igen det snart!
Anledningen är att jag har varit i Stockholm och hälsat på Gullungen och hennes föräldrar. Vädret var inte på sitt bästa humör när jag var där och jag fotograferade inte så mycket, men här är i alla fall en bild från Djurgårdsfärjan.


När jag är i stora staden håller jag mig helst på Söder, där barn och barnbarn bor eller så tar jag en tur till Djurgården. Så också denna gången. Jag var en kort tur till Skansen och så tillbaka igen.
En sak som är väldigt trevligt med Söder, förutom att det finns flera garn- och tygaffärer och många trevliga caféer, är att det finns flera boklådor. Det är jag inte bortskämd med här hemma. Det blev flera bokinköp, för det är något speciellt med att gå och titta längs hyllorna och bläddra lite i böckerna. 


Den här boken har jag läst om på nätet och varit lite intresserad av. Nu när jag fick tillfälle att kika i den blev jag tvungen att köpa den. Det är en vacker bok och jag gillar upplägget med att göra stickbeskrivningar utifrån sagogestalternas kläder. Man får veta mycket både om författare och om sagorna. Jag har inte hunnit läsa så långt ännu, men det jag läst gillar jag mycket. Jag tycker även om stickbeskrivningarna. De är relativt kortfattade, i traditionell svensk stil. Jag kan ibland bli lite less på de långa, överdrivet omständliga beskrivningarna som våra vänner i England och USA delar med sig av.


Givetvis fick jag genast lust att lägga upp och sticka något ur boken. Jag lade upp till Lillans klänning ur boken Kattresan av Ivar Arosenius. Jag använder Drops CottonMerino i en vacker röd färg. Kanske kan den rent av bli klar till jul?




Inga kommentarer: