fredag 28 augusti 2015

Stickat till Gullungen

 Förra veckan var jag i vår huvudstad och hälsade på äldste sonen och familjen. Lilla Gullungen har fyllt ett år och har precis börjat förskolan. Farmor hade med sig lite stickat som kanske kan komma till användning i höst.

Rävtröjan tycker jag blev fin. Den var först tänkt som ett restgarnsprojekt, men det slutade med att jag  fick köpa till ett par nystan så jag har lika mycket garn kvar som när jag började fast i andra proportioner. Jaja, det är sådant som händer! Jag fick beskrivning till en räv-mössa också....


Rävtröja ( Foxy Loxy Jumper)
Beskrivningen är på engelska och det brukar inte vålla mig några problem, men denna var inte alldeles lätt att följa. Man stickar nerifrån och upp, men när man ska sätta i hop ärmar och kropp blev det svårt. Det var inte den konstruktion som jag är van vid och det slutade med att det blev lite mitt emellan. Lite fifflande och räknande så blev jag nöjd till slut.
Jag gjorde en annan förändring, genom att lägga till förkortade varv i nacken innan jag började på halskanten, för att förlänga bakstycket lite. 
Snyggt tycker jag det blev med vridna resårer och smart med lyfta maskor på de helt vita varven så att raglanminskningarna blev icke-vita. Stickade storlek 6-18 månader, och det passar en ettåring bra, kanske lite stor ännu.


Garn. Det var alltså tänkt att bli en tröja med garn från lagret. Det vita är Drops Lima, alpacka och ull. Ett garn jag använt en hel del och som jag tycker är prisvärt och bra att jobba med, men som jag nog inte tänker använda mera. Vill försöka satsa på garn som tillverkas i Europa eller allra helst Sverige. Det bruna och det rävfärgade är ett annat garn från Peru, Cascade wool, 100% ull och trevligt på alla vis, men som sagt, garn från närmade håll vill jag prioritera ett tag.

Stickor: Tröjan stickas runt och jag använde strumpstickor 3,5 mm och strumpstickor och rundstickor 4 mm.

Jag hade även med en liten scarf som jag stickat efter egen fason. Ville göra något tunt och lätt att ha under overallen eller jackan nu på hösten.



Började med rätstickning avbrutet av hålvarv. Sedan en kant med ett par olika spetsmönster som jag provar till en större sjal. Sist några varv med något som liknar feather-and-fan-mönster för att få en vågig och gles kant som passar till den breda spetskanten.
Garnet är Malabrigo Lace från lagret. Knappt halva nystat på 50 gram gick åt.


Detta var mitt första försök att designa en spetssjal och det var riktigt kul. Nu går jag och funderar på nästa.

Önskar dig en bra helg!


4 kommentarer:

Rosenvante sa...

Vilken söt liten tröja :)). Tänk så fort tiden går och vad de växer de små liven. Man måste ju nästan alltid göra större storlek när man startar för att det ska passa ett tag i alla fall.
Så duktig du är, eget påhitt av mönster och så fint resultat. Funderat på att skriva ner och delge andra, sälja?
Trevlig lördag

Garnhumlan sa...

Tack för snäll kommentar. Det är roligt att hitta på mönster, men det är ett stort jobb att skriva mönster. Jag skulle gärna lära mer. Ju mer jag lär desto större blir min beundran för dem som gör mönster!

Leena sa...

Rävtröjan var jättefin för att inte tala om den söta sjalen. Visst är det kul att hitta på egna mönster men jag håller med om att det är ett enormt jobb att skriva ner det så andra kan ta del av mönstret. Det är tur att det finns dom som vill och orkar det.

marien sa...

Så härlig sjal!Underbar färg