fredag 25 maj 2012

På hal is med The Contiguous Method




Länge har jag haft fyra härvor lingarn i en av mina favoritfärger liggande i en låda. Vad skulle det bli av dem? Min favoritsommartröja sjunger på sista versen, så jag har börjat spana in en lämplig ersättare.

Uppifrån och ner vore bra för då kan jag utnyttja garnet till sista stump. Jag har stickat en del uppifrån och ner med runt ok eller raglan men nu har jag gått och lurat på hur man kan göra en 'isydd' ärm. Av erfarenhet vet jag att det är svårt att få ärmsömmarna så jämna som jag vill när jag stickar i lin.




Jag hittade en del beskrivningar på Ravelry, till exempel den här. Och jag hittade även den ursprungliga beskrivningen. Med lite trixande hoppas jag komma underfund med hur jag kan göra det här på mitt sätt. Med lite mätande och räknande har jag kommit i gång.




Nu har jag i alla all kommit så långt att det är dags att prova. 
Så här långt verkar det gå bra. 

Ha en skön helg i vårvärmen!

2 kommentarer:

Linda sa...

Det kommer att bli en riktigt fin och skön tröja! Lin är oöverträffat på sommaren.
Så fin din blå-kjol-klematis är! Jag planterade fyra klematisar förra året, men jag minns inte riktigt hur de ser ut så det ska bli jättekul att se dem slå ut nu. En har redan börjat blomma, och det var en tjusig, gräddvit blomma.

teresa sa...

Vad bra det verkar funka, grattis, har själv lin som ligger o väntar men inget bra mönster.
Det ser supersnyggt ut, både färg o modell, perfekt sommarjumper.