måndag 14 november 2011

Våffelvantar och tidig julstämning



Det har inte hänt så mycket här på bloggen den senaste tiden. Här är anledningen. Vi har haft julmarknad i byn.



  Känns lite konstigt med julmarknad i november, när solen lyser och det nästan känns som vår i luften. Men inne blev det i alla fall lite julstämning, med musik, glögg och massor av hantverk och en del att smaka på. På vårt bord finns lite stickat, lite vävt, lite virkat och en del annat småpyssel.


De här vantarna har blivit färdiga trots alla marknadsförberedelser. Jag har utgått från fröken c:s vantmönster som finns här. Mudden har blivit längre och resåren 1 r, 1 a. Även avståndet mellan mudd och tumme har jag ökat på med 8 varv. Det är andra gången jag stickar detta mönster och jag gillar det verkligen. Det blir lagom tjockt men ändå fluffigt.



  

Denna gången använde jag Drops Lima, som för övrigt är ett garn som klättrar på listan över mina favoritgarner.



4 kommentarer:

maria carlander sa...

Vad fina de är! Vilken roligt överraskning att se sitt eget mönster hos någon annan, och jag gillar dina ändringar :)
Juliga och fina.

Mia stickar sa...

Här finns heller ingen julstämning fast jag bor långt uppe i norr, ingen snö, knappt nån frost men dottern kom med lussebullar idag så liten aning om att julen är i antågande! Fina vantar!

Rosenvante sa...

Oj det var en tidig marknad. Vi har vår första nästa helg om jag minns rätt. Men det är väl kul med marknad även om tiden var lite fel, hoppas ni fick lite sålt också.

Pixi sa...

Håller med att det känns konstigt att "redan" plocka fram julsaker särskilt ha julmarknad..jag förbereder oxå stort för ska oxå på en första advent..o som sagt när gräset fortfarande är sommargrönt känns det mer än konstigt, hehe..men det blir nog bra!Fick ni sålt nåt då? kram på dej =)