söndag 13 mars 2011

Utan krusiduller




Så blev de klara, mina vilsamma sockor.
De har blivit till framför dramatiska tv-bilder från katastrofernas Japan och skidskytte-VMs Ryssland. Då behövs det något lättstickat.



Garnet (Gjestals Soft Ragg) var väldigt trevligt att jobba med. Mjukt, med lite tyngd och nästan lite blankt. Färgerna är fina tycker jag. även om resultatet blev alltför spräckligt för min smak. Men de duger fint att ha i gummistövlarna, därför gjorde jag skaften extra långa. Ribbstickning 3 + 1 är min favorit när det gäller lite grövre sockor. Förstärkt häl och estnisk uppläggning, 44 maskor till mina storlek 38-fötter



3,5 mm, 15 cm långa strumpstickor, dvs lite kortare än normalt, från Knit Pro gör stickningen ännu mera njutbar.



Till sist ett tips till alla som gillar att sticka strumpor och som inte sett den här…

Favorite Socks från InterWeave. Om jag fick välja en enda bok om sockstickning skulle det bli den här. Förutom att det finns 25 beskrivningar på sockor, varav jag skulle vilja göra de flesta, finns det även förklaringar, skisser och bra tips.

I och med detta har jag samlat kraft inför nästa vecka, så jag kan ta itu med mera trilskandes koftstickningar.

1 kommentar:

Rät&Avig sa...

Sockarna blev jättefina!
Tack för boktipset!
/Ann-Britt