onsdag 25 augusti 2010

Slut på garn, och nya utmaningar



Garnet tog slut en bit före ärmen. Så förargligt! Men inte helt oväntat. Jag har min vana trogen förlängt livet några cm. Så nu blir det till att vänta på garnleverans.
Det gick förresten inte att sticka båda ärmarna samtidigt, som jag planerat. Flätorna gör att man måste komma åt maskor från olika stickor, och därmed blir det omöjligt med Magic loop. Jag hoppas att jag ändå lyckas få ärmarna likadana.


Vad gör man medan man väntar på garn? Jo, man dyker i sitt garnlager och får fram något trevligt.
Och så använder man den fantastiska nya sökfunktionen på Ravelry och letar upp ett intressant sockmönster.

Resultatet av detta blir att nu stickar jag Vellamo, i lila Cash-Soft och rödrosa Lorna's Laces Shepherd Sock.


Anledningen till att jag fastnade för detta var tre.

1. Jag gillar randigt. Men jag har aldrig tagit mej tid att utforska hur man undviker hopp när man byter färg. Här var ett utmärkt tillfälle. Så här gör man:
Byt till färg två och sticka ett helt varv.
När du kommer till första maskan på varv 2 plockar du upp maskan från varvet före (som har färg 1) och stickar den tillsammans med första maskan av färg 2.
Fortsätt som vanligt tills det är dags att byta färg nästa gång.

2. Jag vill lära mej att sticka kortvarvshäl. Jag stickar jämt den vanliga kilhälen, och den kan jag göra i sömnen med förbundna ögon, om så krävs. Jag har stickat några hälar med korta varv, men jag måste ha mönster och jag har inte förstått 'principen' bakom.
Jag såg att Pinneguri har stickat Vellamo och hon hänvisar till det här blogginlägget för att göra kortvarvshälar.

3. Vellamo stickas från tån och upp - perfekt för restgarnsstickning.

Så vad väntar jag på? Jag är redo att sticka hälen med korta varv.

PS. Det blev inga utebilder idag men dottern och jag var på höstpromenad vid havet häromdagen. Fina bilder från Hammars Backar finns på hennes blogg. DS.

2 kommentarer:

Rosenvante sa...

Tack snälla du, men jag tycker ju att du gör så vackra saker. Hittar de mest fantastiska mönster, väljer fina färger, då är det inte svårt att säga vad man tycker.
Nu fick jag lära mig färgbyten också, tack, för det där visste jag inte innan.
Jättefina kort på dotterns blogg, speciellt det där första med vägen, vilken känsla det inger.

disa sa...

Vad synd! Och jag som kikade in nu i hopp om att du förfärdigat den så jag fick beundra den....*ler varmt* Hoppas du får tag på mer garn snart!